Din varukorg är tom.

Controller med inriktning på den internationella verksamheten

1 juni 2018

IM som är en ramorganisation till Sida är inne i en dynamisk fas med strategisk planering
för år 2019 – 2023.

Ekonomiavdelningen ansvarar för att IM har administrativa rutiner och system med hög kvalitet. Avdelningen har också ett övergripande ansvar för IMs redovisning, budget, uppföljning, ekonomistyrning och internkontroll.

Denna tjänst som utlyses nu är en temporär förstärkning som eventuellt kan komma att övergå i en permanent tjänst. Placering på huvudkontoret i Lund.

Arbetsuppgifterna innebär framförallt att:

• Samordna och ansvara för att ta fram analys- och beslutsunderlag för den samlade finansiella styrningen av Sidas bidrag.
• Ansvara för kontakten från ekonomiavdelningen med ett eller flera internationella kontor.

Arbetsuppgifterna kommer även att omfatta:

• Ansvara för och vidareutveckla processerna kring finansiell rapportering.
• Underhålla, följa upp och på ett proaktivt sätt utveckla IMs finansiella styrning så att den svarar upp mot såväl externa krav som interna behov av ledningsinformation och beslutsunderlag.
• Aktivt medverka och genomföra utvecklingsarbete inom ekonomistyrningsområdet
• Ge utbildning, stöd och rådgivning till verksamheten i ekonomiska frågor
• I övrigt förekommande arbetsuppgifter på avdelningen

Kvalifikationer:

• Dokumenterad akademisk examen eller motsvarande inom ekonomi med inriktning mot ekonomistyrning och/eller redovisning
• Minst 3 års dokumenterad praktisk erfarenhet av arbete med komplex ekonomisk rapportering med olika valutor.
• Goda kunskaper om systemstöd inom det ekonomiadministrativa området
• Goda kunskaper i Excel
• Analytisk och förändringsbenägen med intresse och förmåga att driva och utveckla processinriktade styr- och arbetsformer
• Erfarenhet av utvecklingssamarbete, gärna på ramorganisation till Sida
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska
• Analytisk, kvalitetsmedveten och resultatorienterad
• God kommunikativ och samarbetsförmåga
• God pedagogisk förmåga

Varaktighet: Ca 6 månader med tillträde i augusti 2018 eller efter överenskommelse.

Välkommen med personligt brev, CV och löneanspråk senast 2018-06-24 till: jobb@manniskohjalp.se

Mer information

Margareta Freij Marchandise, tf ekonomichef
0709-95 19 25

Ingrid Olsson, HR-chef
046-32 99 30

IM strävar efter en personalsammansättning med olika bakgrund och erfarenheter.
Kollektivavtal finns med Unionen, Gunilla Brodin 046-32 99 30.

Dina personuppgifter är trygga hos oss
I och med EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR (General Data Protection Regulation), stärks skyddet av dina personuppgifter. För att du ska känna dig trygg med hur vi lagrar och använder dina personuppgifter har vi tagit fram en ny integritetspolicy. Läs mer