Din varukorg är tom.
Hasan läser högt, utan att staka sig, från ett papper som hålls upp av hans lärare. Hasan går i årskurs två på Mitondo Grundskola och deltar i den Öppna-dagen på skolan genom att visa upp sina läskunskaper.

Lär man sig läsa i skolan?

19 december 2017

Det är fredag förmiddag och vi har, tillsammans med cirka 200 elever och lärare samlats på Mitondo Grundskola i Livunzu i södra Malawi för att få höra eleverna läsa högt och uppträda. Ett gäng modiga elever, bland andra Hasan ifrån årskurs två syns på bilden, läser högt inför en spänd publik. Mitondo Grundskola är en av de skolor som deltagit i FAWEMAs program att öka läskunskaperna i de lägre klasserna och framförallt hos flickor. När jag pratar med en kollega om projektet så förklarar han att kvaliteten i skolan är så pass låg på många håll att även om barnen går i skolan så är det inte säkert att de lär sig något. Du har elever som går ända upp i årskurs sex som varken kan läsa eller skriva, förklarar min kollega.

När eleverna inte lär sig något i skolan tycker föräldrarna inte heller att det är värt att skicka sina barn dit, när de istället hade kunnat gå till marknaden och hjälpa hushållet att tjäna lite pengar. Jag tycker det låter rimligt. Vad FAWEMAs projekt gör i skolorna är att de distribuerar utbildningsmaterial som ska hjälpa eleverna att förbättra sina läskunskaper, de utbildar lärarassistenter som kan stötta läraren i klassrummet och de etablerar studiecirklar med frivilliga som hjälper eleverna efter skoltid. Alla dessa aktiviteter får vi nu se resultatet av när vi hör Hasan och hans klasskamrater högläsa.

En anledning till att man behöver satsa lite extra på att stötta flickor i läsandet beror bland annat på att flickor nästan alltid har mindre tid än sina bröder att göra läxorna och studera hemma efter skolan. Istället för att läsa läxor eller vara ute och leka förväntas tjejerna hjälpa sina mammor i köket, med tvätten och med att hämta vatten. Det blir då inte särskilt mycket tid kvar till att komma ikapp med läsningen. Projektet med att förbättra läskunskaperna i de lägre klasserna kommer från och med nästa år inte längre drivas av FAWEMA. Skolministeriet har istället beslutat att projektet ska finnas över hela landet på varje enskild skola. Det kan i sig ses som ett bevis på att projektet har varit lyckat.

När jag skriver detta blogginlägg är jag tillbaka på kontoret i Lilongwe och har min näst sista dag på FAWEMA. Det är som alltid när något tar slut, blandade känslor. Jag har haft en fantastisk tid med underbara kollegor och framförallt har jag lärt mig otroligt mycket: Om en ny kultur, ett nytt arbetssätt, om hur fattiga människor ser på utveckling och om vilka utmaningar flickor i fattiga länder möter varje dag. Tack för den här tiden FAWEMA och tack för att ni följt min tid i Malawi här via IM-bloggen! I vår kommer jag att hålla föreläsningar i rollen som IM-praktikant och prata om min tid i Malawi, om utvecklingssamarbete och om flickors och kvinnors roll i utveckling, om du vill att jag kommer och håller en föreläsning hos er är det bara att höra av sig till sagasohlman@gmail.com

God jul!

/ Saga