Din varukorg är tom.
Malmborgs ICA-handlare tillsammans med IM. Fv: Jerry Rosengren, Håkan Ohlsson, Janusz Lipinski, Ola Hollerup, Johan Persson, Per Tengberg, Stefan Billing, Johan Lundberg, Erik Edling och Ann Svensén. Foto: Ingrid Svalin, Eminent

ICA Malmborgs 10 000 påsar ger månader av jobb

5 oktober 2017

ICA Malmborgs har varit företagspartner till IM under många år. Sedan 2008 har ICA Malmborgs butiker i Skåne sålt tygkassar i sina butiker, ett rättvisemärkt miljövänligt alternativ till engångsplastpåsen. Nu har de sex Malmborgsbutikerna köpt in ytterligare 10 000 påsar, det ger arbete i ett halvt år åt de indiska skräddare som syr påsarna.

– För oss är det roligt att får arbeta direkt med IM. Vi har en nära dialog och sitter med jämna mellanrum ner vid samma bord för att diskutera vad vi på Malmborgs kan bidra med. Det betyder att vi inte enbart stödjer med pengar, utan även med idéer, projekt och produkter, skriver Malmborgs i ett pressmeddelande.

Tillverkningen och försäljningen av de miljövänliga tygkassar du ser på bilden ett av de mest framgångsrika samarbetena. Tillsammans med skänka panten-projektet ”GerMera”, där ICA Malmborgs även matchar kundernas pant med egna pengar.

Kanske har du själv köpt en påse eller lagt märke till dem i din butik. Totalt har ICA Malmborgs kunder köpt mer än 37 000 kassar sedan 2014. Tygkasseprojektet är något som alla tjänar på. Så här ser det ut i korta drag:

ICA Malmborgs beställer tygpåsarna genom IM. Påsarna tillverkas i Indien och sys upp av lokala skräddare som får en skälig lön för sitt arbete (så kallade levnadslön). Skräddarna tillhör utsatta grupper i det indiska samhället som annars hade haft svårt att hitta försörjning. Påsarna tillverkas av miljövänlig bomull.

Kunderna köper påsarna i ICA Malmborgs butiker och använder dem för att packa sina varor. Det innebär färre plastpåsar, vilket är bättre för miljön! För varje såld påse går ytterligare 2 kronor till IMs arbete världen över.
 

I år har det blivit vanligare att affärer tar betalt för plastkassar. Syftet bakom förändringen är att spara på miljön. En EU-förordning som trädde i kraft 1 juni tvingar butiker att informera sina kunder om plastpåsars skadliga effekter på miljön. Att bära på en rättvisemärkt tygkasse är smartare än någonsin!